Zo’n jaar geleden haalde AFAS Software uit Leusden het nieuws: met ingang van 1 januari 2025 geldt voor iedere medewerker een vierdaagse werkweek. ‘Elke vrijdag zijn we vrij en zit het kantoor dicht.’
‘Ons bedrijf is voortdurend in ontwikkeling’, zo steekt Herman Zondag, directeur Customer Experience van AFAS, van wal. ‘We zijn een bedrijf dat de deuren altijd open heeft staan voor talentvolle collega’s. Die open houding verrijkt het bedrijf. Tegelijkertijd merk ik dat je geschikt moet zijn om hier te werken. Want als je niet openstaat voor verandering, lijkt het mij heel lastig om hier te werken. Ik denk terug aan het jaar 2010. We besloten toen om alle printers uit ons bedrijf te verwijderen. Zonder printers geen printjes, daardoor verdwenen ordners en werden ladenblokken en archiefkasten overbodig. Een ogenschijnlijk eenvoudig besluit vergt daarom de juiste mindset om hiermee om te gaan en je daarop aan te passen.’
Collectief
Toen in mei 2024 de vierdaagse werkweek aan de medewerkers werd bekendgemaakt, ging het spreekwoordelijke dak van het kantoor af, volgens Zondag. ‘Waar vind je een werkgever die je vijf dagen betaalt en je vier dagen laat werken? De collega’s waarderen het dat ze één dag in de week mogen besteden aan persoonlijke ontwikkeling, mantelzorg of zich bijvoorbeeld inzetten als invalleerkracht op de school van hun kinderen.’ Zo’n ingrijpende verandering vereist ook leiderschap, benadrukt Zondag. ‘De directie doet gewoon mee en werkt ook vier in plaats van vijf dagen per week. Zelf heb ik vorige week mijn vrije vrijdag besteed aan studie. Bovendien hebben we enkele spelregels met elkaar afgesproken: op maandag en donderdag zijn we op kantoor en je werkt niet meer dan één dag per week thuis. Bovendien is de vrije vrijdag een collectieve vrije dag. Het mislukt als er een groep blijft werken en vervolgens gaat bellen en mailen met de vrije collega’s.’
Slimmer
Om de collectieve vrije dag te organiseren, is er nadrukkelijk naar de processen binnen AFAS gekeken. Daar waar het efficiënter kon, werden zaken anders georganiseerd. ‘We hebben processen nog slimmer geregeld en verder geautomatiseerd. Daarom is de werkdruk niet toegenomen en kunnen we hetzelfde werk met dezelfde mensen in minder tijd verzetten. Klanten kunnen ons altijd bereiken als dat nodig is. De zorg in een ziekenhuis mag niet stagneren, omdat AFAS op vrijdag dichtzit. Een klein team voor klantondersteuning werkt daarom wel op vrijdag.’
‘De vierdaagse werkweek is naar mijn idee de grootste verandering in de AFAS-geschiedenis’, blikt Zondag terug. ‘We vragen grote inzet en er moet gepresteerd worden. Daar geniet ik van. We maken het werk dagelijks leuker. Elke dag is voor mij een lot uit de loterij om hier te mogen werken.’